Merkonderzoek

Voordat je een merk gaat gebruiken of registreren, is het noodzakelijk om na te gaan of het merk (of de bedrijfsnaam) wel beschikbaar is. Je wilt natuurlijk geen inbreuk maken op oudere merken.

Veilig van start gaan met jouw merknaam, bedrijfsnaam of logo zonder dat de schadeclaims je om de oren vliegen, kan alleen als je jouw merknaam laat controleren op de beschikbaarheid ervan.

Begin de gratis merkencheck

Wil je snel weten of jouw naam al geregistreerd is? Laat dan de gratis merkencheck door ons uitvoeren. Je weet dan binnen één werkdag of het merk al is geregistreerd. In onze e-mail ontvang je dan de mogelijkheden om uitgebreider merkonderzoek te doen en een stappenplan voor het registreren van het merk met de daaraan verbonden kosten.

Merkonderzoek

Knijff staat wereldwijd bekend als dé onderzoekspecialist voor nieuwe merken. Aan de hand van merkonderzoeken kijken wij naar mogelijke obstakels die de registratie van een nieuwe merknaam in de weg staan. Het resultaat van een merkonderzoek krijg je in de vorm van een duidelijk advies. Je weet dan precies waar je staat en welke acties er genomen moeten worden om inbreuk op rechten van anderen te voorkomen.

Naast een onderzoek in het merkenregister is aanvullend onderzoek in het handelsregister van de Kamers van Koophandel raadzaam.

Ga je met het merk de grens over? Voordat je van start gaat, wil je er zeker van zijn dat je het merk ook als enige in het buitenland mag gebruiken. Knijff heeft vooraanstaande verschillende tools ontwikkeld om de beschikbaarheid van jouw merken snel en kostenefficiënt in verschillende landen te onderzoeken: Multisearch®.

Multisearch®

Multisearch®, een dienst om snel en betrouwbaar merken in meerdere landen te onderzoeken. 

Je krijgt per land een lokaal advies van een merkenspecialist en een overkoepelend advies van Knijff voor een hele regio of werelddeel. Een duidelijk en helder advies, zodat je weet waar je aan toe bent en welke acties ondernomen moeten worden. Vervolgens kijken we of de risico’s, die uit het onderzoek zijn gekomen, beperkt kunnen worden. Zijn er geen obstakels? Dan kan het merk direct worden beschermd door het te registreren.

Advies over merkonderzoeken?

Jeroen Lallemand //
Senior Business Development Manager

Case Church & Dwight

Lees hoe Church & Dwight haar merken laat onderzoeken.

& meer over merkonderzoek

  • Onderzoek naar de beschikbaarheid van jouw merknaam is erg belangrijk. Je wilt voorkomen dat jouw merk achteraf niet beschikbaar blijkt en alle investeringen voor niets zijn geweest. Of, erger, de producten uit de winkel gehaald moeten worden. Je zult niet de eerste zijn die dit overkomt. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is een onderzoek cruciaal. Aan de hand van de resultaten van een onderzoek kan duidelijk worden dat het merk met enige aanpassingen wel beschikbaar is.

    Knijff is de onderzoekspecialist en helpt jou graag de beschikbaarheid van jouw merk te onderzoeken. Je krijgt dan een helder advies en oplossingen aangedragen.

  • Een merk kan een naam, handelsnaam en een beeldmerk (logo) betreffen. Al deze elementen kunnen op beschikbaarheid onderzocht worden. Een eerste stap is meestal een identiek merkonderzoek: een eerste merkencheck om te achterhalen of jouw merknaam al geregistreerd is.

    Vervolgens kan uitgebreider onderzoek verricht worden naar jouw merk. Wij hebben twee producten ontwikkeld:

    • Een Screenonderzoek. Dit geeft ongeveer 50% van de resultaten van een volledig onderzoek. In dit onderzoek komen dus ook overeenstemmende merken naar voren, al is dit onderzoek niet zo volledig als een volledig onderzoek.

    • Een volledig beschikbaarheidsonderzoek. Een volledig beschikbaarheidsonderzoek geeft inzicht in alle mogelijke risico’s op grond van oudere merkrechten.

    Beeldelementen die deel uitmaken van jouw merk kunnen op beschikbaarheid worden onderzocht in een beeldmerkonderzoek. Ook hier is een Screen-onderzoek mogelijk.

    Vaak is onderzoek in de registers van de Kamers van Koophandel ook van belang.

    Voor veel onderzoeken geldt dat de Benelux een goed begin is. Is jouw werkveld groter dan de Benelux, dan heeft Knijff een speciale dienst voor onderzoeken waar ook ter wereld: Multisearch®.

    Knijff zal je vanzelfsprekend adviseren over de onderzoeken die het beste passen bij de ambities en het budget van jouw bedrijf. Klik hier voor meer informatie over de verschillende soorten merkonderzoeken.

  • Een eerste merkencheck ontvang je van ons binnen 24 uur. De resultaten van een beschikbaarheidsonderzoek en een Screen-onderzoek heb je binnen 5 werkdagen in jouw bezit. Heb je de resultaten eerder nodig? Dan kunnen we het proces versnellen tot 3 dagen, tegen een prioriteitstarief. Onderzoeken buiten Nederland nemen over het algemeen 8 werkdagen in beslag.

  • Een merkonderzoek wordt gedaan om te kijken of een merk vrij is voor gebruik en registratie. Het register wordt gecheckt op mogelijke bezwaarlijke merken; merken die veel op het voorgestelde merk lijken. Op basis van de oude rechten kunnen andere merkhouders namelijk bezwaar maken tegen gebruik en registratie van overeenstemmende merken. En dat wil je met een merkonderzoek voorkomen.

    Bij een merkencheck wordt er gekeken of de identieke naam al in het register voorkomt. In een Screen-onderzoek komen naast identieke merken ook overeenstemmende merken naar voren, omdat ook merken die sterk lijken op het voorgestelde merk een bezwaar kunnen vormen. Een Screen-onderzoek is echter niet zo uitputtend als een volledig beschikbaarheidsonderzoek waarbij naar alle gelijkende merken wordt gekeken. Door een specialistisch onderzoeksbureau wordt een analyse gemaakt van merken die overeenstemmen met jouw merk. Knijff analyseert deze lijst en beoordeelt de merken op risico.

    Belangrijk bij een merkonderzoek is dat er rekening wordt gehouden met de producten en diensten waarvoor jouw merk is bedoeld. Dit speelt een belangrijke rol bij de beoordeling of een merk wel of geen mogelijk bezwaar is. De merken en de producten/diensten worden met elkaar vergeleken en jouw merkenadviseur geeft een risico-inschatting of het merk wel of geen obstakel vormt voor jouw merk. Hierbij kijken wij niet alleen naar het juridische risico (of een andere partij jou kan aanspreken) maar ook naar het procesrisico (of het aannemelijk is of dit gebeurt). Zo krijg je een realistisch beeld van de haalbaarheid van jouw merk.

    Naast de beschikbaarheid wordt er ook gekeken naar de registreerbaarheid van jouw merk. Een merk moet aan bepaalde eisen voldoen om als merk te kunnen dienen, o.a. onderscheidend zijn, niet beschrijvend zijn en niet in strijd zijn met de openbare orde. De merkenadviseur beoordeelt jouw merk ook op dit gebied. Tot slot wordt er gekeken of het voorgestelde merk geen negatieve connotaties heeft in andere talen. Je ontvangt van ons een rapport met advies over de beschikbaarheid en de registreerbaarheid van jouw merk.

  • Bij een merkonderzoek wordt het register afgespeurd naar mogelijke obstakels ten aanzien van het gebruik en registratie van jouw (nieuwe) merk. Zo ben je vóór de registratie op de hoogte van eventuele bezwaren die kunnen ontstaan. Dat geeft je de kans om te overwegen of je echt door wilt gaan met het voorgestelde merk. Soms zijn de mogelijke obstakels die uit het onderzoek naar voren komen eenvoudig te elimineren. Een (kleine) aanpassing in het voorgestelde merk kan de afstand met het oudere merk voldoende maken zodat de merken prima naast elkaar moeten kunnen bestaan.

    In sommige gevallen kan de producten of diensten-specificatie, waarvoor het merk geregistreerd wordt, aangepast worden zodat er geen overlap meer is met het oudere merk. Toestemming vragen aan de merkhouder van het oudere merk is soms ook nog een optie om latere bezwaren te voorkomen. En helaas, in sommige gevallen is het echt beter om op zoek te gaan naar een ander merk. Daarom adviseren wij je om ons tijdig bij het proces van merkontwikkelingen te raadplegen, zodat je nog flexibel bent in de keuzes. Heb je meerdere namen bedacht voor jouw merk? Dan adviseren wij je om eerst een merkencheck te doen. De meest hoopgevende merken kunnen we dan nader onderzoeken op de beschikbaarheid en de registreerbaarheid.

  • • Bedrijven die hun handelsmerk in meer dan één land introduceren.

    • Bedrijven die wereldwijde onderzoeken uitvoeren.

    • Bedrijven die hun logo rebranden.

De merkonderzoek Q & A